Een gezond en gelukkig leven, dat willen we toch allemaal!

Eens?

Zodra je er voor kiest om BEWUST naar voeding, leefstijl, mindset enzo te kijken. Dan kan er een hoop veranderen. Stapje voor stapje groei je naar iets waar jij jezelf het allerbeste bij voelt. Dat heeft tijd nodig en gaat niet over een nacht ijs.

Oftewel schrik er niet van als je onderstaande tips leest! Het hoeft helemaal niet in een keer! Het schrijven van deze blog is bedoelt om je te inspireren!

Afgelopen zondag gaf ik een lezing over Healthy Happy Holy Yogi Lifestyle en vooraf werd er aan mij gevraagd, Laura ik doe helemaal geen Yoga maar kan ik wel komen? Ja natuurlijk! een yoga leefstijl hoeft helemaal niet op de yoga mat te beginnen.

YOGA is voor mij namelijk een nieuw bewustzijn. De KRACHT van het NIEUWE BEWUSTZIJN. Yoga maakt je bewuster doordat je in contact komt met jezelf, je gaat alsware jezelf als uitgangspunt nemen. Daardoor ga je heel veel (af)leren.

En of je dan op jonge of wat oudere leeftijd mee bezig gaat zijn, wel of geen yoga al doet maakt niets uit.

Het eerste wat ik de groep van de lezing vertelde is een uitspraak van Yogi Bhajan. De grondlegger oftewel de vader van Kundalini Yoga. ‘Make your life your VICTORY’ onderwees hij.

Maak je leven een zegen! Kun jij de uniekheid van het leven zien en voelen? Kun jij voelen dat elke, maar dan ook elke dag weer een nieuwe kans is. Nieuwe kans voor alles! Nieuwe kans om te leven, te ademen, te ervaren, te genieten, te overdenken, te spelen, te vrijen, te verbinden. Waahh, voel jij het ook?!

Zodra je deze unieke waarde gaat zien, zal je ook met alle dankbaarheid met je leven en lichaam om gaan. We (en dan bedoel ik ook echt even in het welvarend deel van de wereld) zijn in alle mogelijkheden! We kunnen de keuze maken om het allerbeste voeding te kopen, we zijn vrij om te sporten en te bewegen, hard te lopen op straat, we hebben de mogelijkheden tot geneeswijze om ons fit en vitaal te houden.

WAAROM DOE JE WAT JE DOET?

Vroeg ik de aanwezige en nu ook aan jou. Sta je daar weleens bij stil? Ben je je er van bewust? Wat kost jou energie en wat geeft jou energie? OEFENING; Pak gerust een vel papier. Op de ene helft zet je een + neer en de andere helft een -. Schrijf rondom de – alle dingen op die jouw energie kosten. Niet te lang na denken maar gewoon lekker gaan schrijven. 5, 10, misschien wel 20 dingen, groot of klein. Schrijf het op! Voel ook maar in je lichaam wat dat met je doet! Mogelijk voel je spierspanningen, druk op de borst en gaat de aandacht heel erg naar je hoofd. Laat je pen los en schud jezelf ook even los, blaas adem lekker uit! Ga verder met de +, waar krijg jij energie van? Wat laat jou hart sneller kloppen? Waarvan sta jij helemaal te stuiteren van enthousiasme? Schrijf weer alles op. En wat een verschil he?!

Zo de eerste stap heb je dus al gemaakt! Super!

HEALTHY HAPPY HOLY YOGI LIFESTYLE begint met je bewust te worden. Ik zou je nog wel 1000 tips willen geven, maar laten we beginnen met de eerste 7 on daily base, okay?!

  1. CHECK IN. Creeer een vast ochtendritueel voor jezelf. Nee, inderdaad niet gelijk je telefoon, WhatsApp en social media checken. Doe wat oefeningen waarmee je je lichaam rekt en strekt, adem bewust in en uit, voel je lichaam en welke emoties jij je dag begint. Verzorg jezelf in de badkamer. Kundalini Yogi’s pakken een koude douche maar laat ik je niet gelijk overwhelemen ­čśë Maar geloof me, het werkt fantastisch en je voelt je zo wakker dat je geen koffie meer nodig hebt.
  2. CLEAR INTENTIONS. Waarom doe je dat doet? Waarom eet je wat je eet? Waarom zeg je wat je zegt? Doe je dit in alle haast of met aandacht? Zet een intentie bij een begin van de dag, het werken aan bepaalde taken, zo verschuif je je gedachten en zal je al snel lukken om minder af te dwalen.
  3. FOOD for THOUGHTS. Yogi’s eten geen vlees. Dit is een hele aparte topic maar benoem nu ook graag. Realiseer je je dat als je vlees eet, dat jij ook de emoties en stresshormonen van het dier mag verteren. De meesten dieren in de overgeproduceerde consumptie maatschappij hebben heel veel stresshormonen in zich omdat ze nooit daglicht hebben gezien en met duizenden dieren op een kleine oppervlakte hebben gezeten. En dan hebben we het nog niet over de manier hoe ze om het leven worden gebracht.
  4. DETOX. Het is heel gezond om twee keer per jaar een week van detox toe te passen. Daarmee ontdoe je jezelf van afvalstoffen en draagt absoluut bij aan een rustige mind.
  5. SADHANA, zoals we dat noemen. Sadhana is een spiritial daily practice. Dat hoeft niet perse Yoga te zijn, maar dat kan ook een ademhalingsoefening, meditatie, wandeling, schrijven zijn. Als je het maar elke dag doet. Elke dag incheckt bij jezelf!
  6. GET INSPIRED! Yoga lessen, meditatie cursus, het lezen van inspirerende boeken, samen komen met andere mensen in community’s, online is er ook heel veel moois te vinden. Oa podcasts of online programma’s.
  7. CHECK OUT. avondritueel. Maak jezelf weer bewust los van alle daagse leven, zorgen, uitdagingen en gedachten. Mediteer. Verzorg jezelf, eet niks meer na 20 uur, poets je tanden. Ubergoede slaap tip; was je voeten met koud water en masseer ze in met een neutrale (amandel)olie. Hierdoor gaat bloedstroom naar je voeten en dus uit je hoofd.